dinsdag 20 mei 2014

Insektenhotel

Meer en meer vinden insektenhotellekes intrek. In alle vormen en kleuren zijn ze te koop. Niet alleen bieden ze een onderkomen aan onze bestuivers (gesteld dat ze ook voedsel ter beschikking hebben), ze hebben ook een tuindecoratieve functie. Daarenboven strelen ze ook een beetje de trots van de innovatieve tuinder die er zelf een gebouwd heeft.
Als je die steeds meer toenemende hotelbouw een hype kunt noemen dan is het zeker een positieve hype die hopelijk nog veel navolging krijgt.
Ik ben dan ook eens zelf aan de slag gegaan. Mijn model is wegens zijn formaat wel niet geschikt voor kleine stadstuintjes of balkon maar de grootte kan natuurlijk aangepast worden.

Voor de bouw gebruikte ik
- 4 stevige palen die ik ca.30cm diep in de grond stak en verbond ze met snoeihout


















- aan de achterkant bevestigde ik een dubbele laag kippegaas met daartussen een dikke laag hooi.


























- bovenop kwam een dak bestaande uit een stuk rondhout, 2 afval plankjes, 2 stukken teerpapier en   enkele dakpannen


















- na het geheel opgevuld te hebben met allerlei 'afval' kon ik tevreden zijn met mijn kunstknutselwerk


















Zorg er wel voor dat een bouwwerk van dit formaat stevig verankerd wordt. Een zachte doorweekte bodem en een stijve bries konden het volgende bewerken


(klik op een foto voor de diashow)

6 opmerkingen:

  1. Ik dacht al: 30 cm is toch wel héél weinig. Maar desalniettemin: indrukwekkend bouwsel dat absoluut navolging verdient.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'k Heb in elk geval iets bijgeleerd. Btw: 'k heb geen patent aangevraagd :-) . Navolging gewenst.

      Verwijderen
  2. Ik geef crea aan langdurig zieken (Ziekenzorg), en denk al een tijdje over het in een knutselen van een insectenhotel...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit insektenhotel vind ik een topper, dat kan niet tippen aan mijn kleine probeersels.
    Gemaakt van alles wat op je terrein te vinden is, flink groot, de leuke manier van de compositie van de onderdelen, het lijkt een wilde woudman... ja! Ik hoop dat hij storm en windvlagen gaat weerstaan, maar anders bouw je gewoon weer een nieuwe - al zou ik dan ook wel wat dieper verankeren dan 30cm ;-)
    Trouwens, in mijn boekenkast staat al jaren het boek van Ruth Stout. Ik vond het destijds een geweldig inspirerend boek om te lezen. Boeiend dat jij al lang zo te werk gaat. Daarom ga ik je blog volgen.
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen